Debiteur bellen verschil

Waarom het bellen van de debiteur het verschil kan maken.

Waarom het bellen van de debiteur het verschil kan maken.

Als de betaling op de door u verzonden factuur uitblijft, is dat natuurlijk erg vervelend en kan dit zelfs tot frustratie leiden. Om de debiteur alsnog tot betaling te laten overgaan zijn er verschillende manieren om de factuur te incasseren. Hierbij denkt men al snel aan het versturen van een betalingsherinnering per brief of per mail. Het is ook een mogelijkheid uw debiteur telefonisch te benaderen om deze te sommeren om tot betaling over te gaan. Waarom is het eigenlijk verstandig om uw debiteur ook te bellen?

Pak de koe bij zijn horens en incasseer op een doeltreffende wijze.

Doorgaans wordt het telefonisch benaderen van een debiteur als een vervelende klus gezien. Ondanks dat bedrijven bij een uitblijvende betaling vaak wel overgaan tot het bellen van de debiteur, wordt er vaak niet concreet om een betaling gevraagd. Dat is natuurlijk ergens wel opmerkelijk, waar dit met een geschreven sommatie wel zo verloopt. Daarin staat altijd heel duidelijk een termijn gesteld wanneer de betaling uiterlijk moet zijn verricht. Er is geen uitzondering op telefoongesprekken. Hier is het benoemen van de termijn minstens net zo belangrijk.

Maak het bespreekbaar.

Nadat u met uw debiteur heeft besproken hoe de huidige achterstand opgelost wordt, is het in veel gevallen verstandig om de toekomst aan te kaarten. Bespreek met de debiteur hoe deze achterstand heeft kunnen ontstaan en hoe dit in de toekomst voorkomen zou kunnen worden. Zo voorkom je steeds langer uitblijvende betalingen in de toekomst.

Onderhandel op een doeltreffende en efficiënte wijze.

Het is belangrijk om de financiële situatie van uw debiteur te achterhalen. Daarbij is het ook belangrijk om te doelen op een spoedige betaling. Stel in uw gesprek geen termijn van 4 weken. Deze termijnen worden doorgaans vergeten. Het is veel effectiever om een (deel)betaling op korte termijn met de debiteur af te spreken. Zo kunt u bijvoorbeeld een termijn van 7 of 14 dagen hanteren voor de eerste betaling.

Een correcte afsluiting van het telefoongesprek is essentieel.

Net zoals het begin van een telefoongesprek vaak cruciaal is voor het verdere verloop van een gesprek, is het correct afsluiten van een telefoongesprek minstens net zo belangrijk voor het resultaat. Het is belangrijk dat u de leiding neemt tijdens de afsluitfase van een gesprek. In deze afsluitfase is het essentieel om de gemaakte afspraken met de debiteur nog eens goed en duidelijk samen te vatten.

Incassobureau inschakelen.

Herkent u bovenstaande situatie, maar vindt u het vervelend om uw debiteur(en) te bellen? Bureau Incasso biedt mogelijkheden op maat voor het bellen van uw debiteur. Stuur ons een bericht met uw wensen, zodat wij u kunnen voorzien van een passende oplossing. Heeft u zelf alles al geprobeerd om de debiteur tot betaling te laten overgaan? Geef dan direct uw vordering uit handen, en wij zullen deze op een efficiënte en doeltreffende manier voor u incasseren. No cure, no pay!

    CAPTCHA code:
    captcha

    Voer aub de CAPTCHA code hieronder in en druk op “Verzenden”