Incasso en debiteurenbeheer tijdens corona

Incasso en debiteurenbeheer tijdens de corona-crisis.

Incasso en debiteurenbeheer tijdens de corona-crisis.

We leven op dit moment in een zeer onzekere tijd. veel ondernemers zijn in de problemen gekomen en facturen worden vaak moeilijk tot niet betaald. Ook u heeft hoogstwaarschijnlijk klanten die zijn getroffen door de corona-crisis. Wellicht ondervindt u zelf op dit moment problemen dankzij corona. Het is belangrijk om hier op een verstandige manier mee om te gaan, om zo te voorkomen dat u straks problemen krijgt. Hoe kan je nou het best omgaan met incasso en debiteurenbeheer tijdens corona?

Het lijkt vanzelfsprekend dat de afdeling debiteurenbeheer op scherp staat in deze wispelturige tijd. Niks is minder waar. Wij zien het nog geregeld gebeuren dat zelfs in deze zware tijden het debiteurenbeheer wordt behandeld als ondergeschoven kindje. Dat is natuurlijk niet verstandig, maar hoe moet u nou wél te werk gaan met incasso en debiteurenbeheer tijdens de corona-crisis?

Neem uw debiteurenbeheer eens onder de loep.

Het is van belang om een kritische blik te werpen op uw huidige debiteurenbeheer. Heeft u voldoende personeel om de extra bezetting te kunnen dragen? Om inzichtelijk te krijgen wat de gevolgen van de corona-crisis voor u kunnen zijn, is het belangrijk om bekend te zijn met uw debiteurenportefeuille. Maak voor uzelf een overzicht aan van uw debiteuren om inzichtelijk te krijgen of corona ook op uw cash-flow invloed heeft. U kunt deze per branche sorteren en de zwaarst getroffen branches op een aparte (high risk) lijst plaatsen.

Onderhoudt contact met uw klanten extra goed.

Het is belangrijk om intensief in contact te blijven met de bedrijven op deze lijst. U kunt bijvoorbeeld alvast achterhalen hoe uw klant ervoor staat, en of u wellicht met wat coulance samen tot een oplossing kan komen. Echter is het wel belangrijk om centraal te hebben staan dat uw bedrijf niet in de liquiditeitsproblemen komt. Ga ook alleen een (korte) regeling aan indien het voor u geen probleem is. De overheid wil namelijk juist dat de facturen netjes betaald worden, zodat we niet in een schuldencrisis belanden. De getroffen branches worden ondersteund door de overheid, zodat ze de rekeningen kunnen blijven betalen. Laat uw klant nooit van zijn betaalprobleem, uw betaalprobleem maken.

Welke stappen kunt u ondernemen als uw klant tóch niet betaalt door de corona-crisis?

Tijdens het debiteurenbeheer heeft u er reeds alles aan gedaan om uw klant tot betaling te laten overgaan. Uw klant laat niks van zich horen en reageert ook niet op uw herinneringen. Indien uw klant wegens de corona-crisis zijn rekeningen tóch niet betaalt, is het belangrijk om hier dicht bovenop te zitten en niet te lang af te wachten. Het kan namelijk goed zo zijn dat het bedrijf waar u nog geld tegoed van heeft ineens in financieel zwaar weer zit en wellicht zelfs richting een faillissement gaat. Het is belangrijk dat u er bijtijds bij bent omdat er meerdere kapers op de kust kunnen zijn. Neem bij twijfels gerust eens contact met ons op en stel al uw vragen gratis en vrijblijvend aan een specialist.

Conclusie:

Houdt uw debiteurenportefeuille nauwlettend in de gaten. Neem tijdig contact op met uw klanten om de situatie te achterhalen. Kom voor zover mogelijk met een oplossing door een (kleine) betaalregeling/uitstel van betaling. Gaat uw klant ondanks uw pogingen niet over tot betaling? Dien dan snel uw vordering in bij Bureau Incasso. Wij gaan op no cure, no pay basis achter uw geld aan. Daarbij gaan wij door, waar de rest stopt. In 95% van de gevallen lukt het ons om de vordering binnen het minnelijk incassotraject te incasseren (2019).

Wilt u graag persoonlijk advies omtrent uw vordering? Neem dan gerust contact op met een incassospecialist van Bureau Incasso.